Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Årshjul

Vi går på opdagelse i matematikkens verden

Det er matematik i alt hvad vi omgiver os med. Matematisk opmærksomhed er først og fremmest en sproglig tilgang. Her gælder det om at gribe de enkelte hverdagssituationer.  Det kan eksempelvis være, når vi sidder ved frokostbordet, at vi der snakker om, at koppen skal stå foran eller ved siden af tallerkenen. Her har vi skabt et matematisk opmærksomhedspunkt, samtidig med, at der bliver arbejdet med barnets sproglige udvikling (sproglige opmærksomhed). Matematisk opmærksomhed sker i et fælles tredje mellem barn og pædagog, og det kan opstå hele tiden. Vi Sprogliggør matematikken, tæller, snakker om former og farver Stiller spørgsmål (mere end at svare på dem)  Udfordrer dem i samtalen, legen, de praktiske gøremål, ved at være nysgerrig på deres observationer. Gennem arbejdet med antal, rum og form i et fælles tredje bidrager børnehuset til, at barnet oplever glæde ved at udforske og lege med tal og former tilegner sig gode og brugbare matematiske begreber og udvider dets omverdens bevidsthed.

Sprog i bevægelse

”Kroppen er et stort og sammensat sansesystem, som udgør fundamentet for erfaring, viden samt følelsesmæssige og sociale processer, ligesom al kommunikation og relations dannelse udgår fra kroppen.” Kilde: Den styrkede pædagogiske Læreplan

  • At sætte ord på hvordan det opleves - og føles i muskler og led - Fx at løfte, bære, skubbe og trække andre/en genstand. Fx Jeg blev træt i armene. Jeg brugte alle kræfter. Den ene kasse føles lettere at bære end den anden.
  • At sætte ord på hvad ”jeg er”, gør som om- og hvordan” jeg har det”. Fx Jeg gør mig stor. Jeg gør mig lille. Jeg føler mig slap. Jeg føler mig stærk. Jeg er højere end dig. Jeg er let som en fjer.
  • At sætte ord på de handlinger man gør med kroppen. Fx Løbe, hoppe, gribe, kaste, dreje, liste (Nuancere sproget og finde flere ord for samme handling). Fx løbe: - spurte, ile, lunte…
  • Bevægelseslege/sange: ”Jeg gik mig over sø og land”, lærer de ved at trampe, løbe og hoppe og samtidig sætte ord på det, de gør.
  • At beskrive i stedet for at stille spørgsmål: Fx ”Du griner – åh hvor er det sjovt at gynge”. 

Sprog og bevægelse hænger sammen, når små børn bevæger sig, styrker de ikke kun deres motorik, men også deres sproglige færdigheder. Derfor er det vigtigt, at vi i vores pædagogiske arbejde opmuntrer børnene til aktivt at bruge kroppen og får sat ord på børnenes bevægelser. Børn lærer ikke sprog af børn men af voksne rollemodeller.

Hvem er jeg, og hvem er du?

Børn erkender verden igennem de matematiske begreber og sproget omkring dem. Her kan ”vi” forklare og argumentere. Børn anvender forklaringer, logiske beslutninger og fantasi for at forstå deres omgivelser. Børn udtrykker sig ved hjælp af ord og vil gerne for klare deres tanker, og hvad de betyder. Vi er en børnehave fyldt med børn og voksne, og alle har det tilfælles, at ”vi” ser forskellige ud. Vi ser på hinanden og observerer forskelle. Ved at samtale, kreere og bevæge os omkring emnet identitet, kan vi som voksne være med til, at barnet får indsigt i, hvorfor vi er, som vi er. Nogle er store, andre er små. Vi kan se på højde, hårfarve og øjenfarve, som direkte observerbare egenskaber, der er med til at definere hvem vi er.

  • Hvad hedder du?
  • Hvor mange år er du?
  • Er du en dreng eller pige?

I bevægelsesfællesskaber udvikler barnet indtryk , samt styrkes evnen til at mestre de kropslige og sanselige styrker sin evne til at aflæse og forstå andre børns og voksnes mimik og kropslige udtryk . Ved at arbejde med disse kendetegn, og begreber ka blive klogere på sig selv, og et blik for, at se sig selv i forhold til andre. Vi indrette r n børnene forskellige læringsmiljøer og tilrettelægge forskellige aktiviteter der underbygger emnet. 

Kulturelt udtryk og aftryk

Kultur er et udtryk for menneskers forståelse og tilgang til verden. Det er gennem mødet med andre og noget der er anderledes, at vi kan definere vores eget kulturelle ståsted og genkende hvor vi kommer fra. Vi er et børnehus med mange nationaliteter og forskelligheder hvilket gør at kulturen naturligt sætter et aftryk på vores hverdag. Kultur er vidt begreb og vi stræber efter kontinuerligt at udforske hvad det kulturelle kan byde på, så som; musik, kunst, tr aditioner og lege. I Børnehuset Engelshøj Science i Centrum mødes børnene af voksne som skaber et kreativt, undersøgende og eksperimenterende miljø, som understøtter børnenes mulighed for kulturelle udtryk, indtryk og aftryk. Vi bruger nærmiljøets kultu relle tilbud til at understøtte formidlingen af kultur. Dette kan bl.a være på en tur til biblioteket, Sønderborg Slot, og Dybbøl Mølle. Det er i mødet med kulturen børnenes kulturelle udtryksformer udvikles. De får inspiration til at lege og eksperimentere med de udtryk og indtryk de møder. Vi vokser i kulturen og kulturen vokser i os.

Det spirer

Når noget spirer ikke det ikke nødvindigvis ”kun” planter der spirer, men også børnenes viden om naturen og dets udfoldelses muligheder og mangfoldighed. Her i Børnehuset Engelshøj, tror vi på at leg og læring i naturen kan være med til at skærpe børns sanser, udvikle deres motorik og gøre hverdagen spændende. Når børn kommer ud i naturen, får de en masse gevinster foræret, som kan styrke deres udvikling. Aktiviteter i naturen kan give vores børn bedre indlæring og sociale færdigheder. Derfor er det værdifuldt for os, at børnene udvikler glæde ved at færdes i naturen, udforske, sanse og lege. Og at de derigennem udvikler en respekt for og viden omkring naturen og naturfænomener. Vores børn er ude hver dag, hvor de leger med bla. grene, nedfaldne blade, klatre i træer osv. Vi oplever naturens små dyr, som børnene lærer at håndtere varsomt og sætte fri igen efter de er undersøgt. Vi oplever at noget gror, eller noget forgår og bruger naturen som oplevelsesrum for udforskning og undring.

Vores miljø

Miljø er mange ting, både miljøet og den natur vi bevæger os i, men også det miljø vi bevæger os i, de fællesskaber vi er i og roller vi har. Det pædagogiske personale har en central rolle i at tage initiativ til og ansvaret for inddragelse af lokalmiljøets mangfoldige muligheder, hvor der opstår muligheder for at dykke ned det der optager børnene. Det handler om at vi skaber lærings og lege miljøer for børnene så der er deltagelsesmuligheder for alle børn. Alle børn har ret til at føle sig en del af fællesskabet. 

  • Vi samarbejder med biblioteket med besøg og lån af bøger, deltager ofte i tilrettelagte aktiviteter på biblioteket, hvor vi efterfølgende kan anvende de input vi fik eksempelvis i dialog og med tegninger.
  • Vi tager på oplevelser i andre børnehaver i distriktet.
  • I samarbejdet med distriktets skoler besøger storbørnegruppen skolerne i nærområdet.

Vi giver børnene mulighed for førstehåndserfaringer, samhørighed med og integration i lokalsamfundet og fællesskabet

Dokumenter

Årshjul for Børnehuset Engelshøj

Shape Created with Sketch.