Vores profil

I Engelshøj har vi en vuggestuegruppe, Billerne, med børn i alderen 0-2,9 år. Derudover er der to børnehavegrupper: Spirerne, som er vores mellemgruppe fra 2,9-ca 4 år, og en storbørnsgruppe, Sommerfuglene, hvor børnene går det sidste år, inden de skal starte i skole.

Den Internationale Skole styrer også Den Internationale Børnehave, som har til huse i Børnehaven Engelshøj.

Science i børnehøjde

I Børnehuset Engelshøj - Science i Centrum - har hele personalegruppen gennemført en scienceuddannelse. Dette gør, at vi i vores dagligdag med børnene bl.a. stiller os undrende og nysgerrige over for alt fra daglige rutiner, legen, til naturen etc.

Science er ikke en endegyldig ting. Det indebærer mange aspekter og er en stor del af vores generelle dagligdag. Fra ord vi bruger, til rækkefølgen vi gør ting på, og de samtaler vi har med børnene. Science er i alt vi omgiver os med.

Vi opbygger læringsmiljøer, der afspejler science profilen og den undersøgende tilgang. Disse læringsmiljøer kan blandt andet være:

• Vores stuer bærer præg af de aktuelle temaer ift. vores årshjul, f.eks. i form af samling, udsmykning på stuen og indretning.
  • I dialogen med børnene stiller vi os undrende, nysgerrige og interesseret i det der optager dem, og ser det fra deres perspektiv.

Vi laver aktiviteter, der giver børnene mulighed for at undersøge, udforske og oplever eksempelvis gennem sanser og eksperimenter mv.

Gennem vores dagligdag er vi generelt mere interesseret i processen end produktet. Vi er opmærksomme på ikke at give børnene svaret, men i stedet spørge ind til og reflektere SAMMEN med børnene. For på den måde at give børnene muligheden for at skabe deres egne hypoteser og konklusioner.

Dette giver børnene en oplevelse af at være en del af fælleskabet, troen på sig selv vokser, de føler sig værdige og lærer at accepterer og respekterer hinandens forskelligheder.